TÁMOP-1.1.1-12/1-2012-0001 program a „Megváltozott munkaképességű emberek rehabilitációjának és foglalkoztatásának segítése” kiemelt projekt keretében nyújtható bérköltség-támogatásról munkaadók részére
A program bemutatása
Az Európai Unióhoz történő csatlakozást követően hazánk jogosulttá vált igénybe venni azokat a támogatási formákat, melyeket a közösség a tagok számára nyújt. Egyik ilyen támogatási forrás az Európai Szociális Alap, amelynek többek között fontos célkitűzése, hogy javítsa a tagországok munkaerő-piaci helyzetét.
A Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal a TÁMOP-1.1.1-12/1 ”Megváltozott munkaképességű emberek rehabilitációjának és foglalkoztatásának segítése” című kiemelt projekt megvalósításával kívánja elősegíteni a megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci re-integrációját, sikeres foglalkozási rehabilitációját.
A program célja
A projekt személyre szabott fejlesztésekkel, humánszolgáltatási programmal, képzési lehetőségek biztosításával támogatja a megváltozott munkaképességű ügyfelek felkészítését a munkavállalásra, valamint foglalkoztatásukhoz a munkaadók részére bérköltség-támogatást biztosít. Célunk, hogy a programban résztvevők egyéni igényekre szabott szolgáltatások és támogatások révén visszatérhessenek a munka világába, a nyílt munkaerő-piacra.
A Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal projektgazdaként országos lefedettséggel, 85 helyszínen létesített TÁMOP irodát, ahol 280 fő humánszolgáltató és 109 fő ügyintézőből álló szakmai stáb áll az ügyfelek és partnereink rendelkezésére.
A projekt célcsoportja, támogatott munkavállaló
Bérköltség-támogatást azon foglalkoztató veheti igénybe, aki a TÁMOP 1.1.1-12/1 kiemelt projekt résztvevőjét (megállapodással rendelkező ügyfél) munkaviszony keretében foglalkoztatja, valamint rendelkezik a támogatás megállapításához szükséges igazolásokkal.
A program közvetlen célcsoportja a rehabilitációs szakigazgatási szerv rehabilitációs ellátásban részesülő ügyfelei, akiknél a rehabilitációs hatóság komplex minősítése során megállapítja, hogy a megváltozott munkaképességű személy rehabilitálható, ezen belül:
- a) foglalkoztathatósága rehabilitációval helyreállítható, vagy
- b) tartós foglalkozási rehabilitációt igényel,
továbbá azok az ügyfelek, akik a 2007. évi LXXXIV. törvény alapján rehabilitációs járadékban részesülnek.
A támogatás jellemzői
Bérköltség-támogatás a munkaadó részére, az általa minimum 4 órában foglalkoztatott, programrésztvevő után nyújtható. A támogatás időtartama határozott időre szól, amely során a munkabér és az azt terhelő szociális hozzájárulási adó 100%-ban támogatható.
Egy munkáltató több megváltozott munkaképességű személy foglalkoztatásához is igénybe veheti a támogatást.
Rehabilitációs kártya
A projektben résztvevő megváltozott munkaképességű ügyfelek rendelkeznek az adókedvezményt (szociális hozzájárulási adó alóli mentesség) biztosító rehabilitációs kártyával.
A rehabilitációs kártyához kapcsolódó jogszabályok:
- 33/2012. (XII. 5.) NGM rendelet)
- 2004. évi CXXIII. törvény (III/B. Fejezet)
- 2003. évi XCII. törvény (20/A. §)
Abban az esetben, ha a foglalkoztató igénybe veszi a rehabilitációs kártya adókedvezményét, akkor a támogatás teljes összege a bér támogatására állapítható meg.
A projektben háromféle konstrukcióban nyújtható bérköltség-támogatás
Heti munkaidő |
Támogatás maximális havi összege |
Kifizethető támogatási összeg összesen |
20 óra |
100 000 Ft |
700 000 Ft |
30 óra |
150 000 Ft |
750 000 Ft |
40 óra |
200 000 Ft |
800 000 Ft |
A támogatás havi összege a szerződött munkabér és annak munkáltatót terhelő járulékának összegétől függ, figyelembe véve a rehabilitációs kártya által igénybe vehető kedvezményeket is. Abban az esetben, ha a munkáltató igénybe veszi a rehabilitációs kártya kedvezményét, akkor a támogatás havi maximuma is elszámolható munkabér címén. Amennyiben nem veszi igénybe az adókedvezményt a munkáltató, akkor a támogatás a bér és annak járulékaira számolható el, de csak az adott munkaidőhöz rendelt maximális összeg keretéig.
Támogatás időtartama
A támogatás időtartamának meghatározásához szükség van a heti munkaidőre, mivel ettől függ a maximális támogatási összeg, valamint az igényelt havi támogatási összeg (amely vagy a bruttó bérrel azonos, vagy a bruttó bérrel, és annak a szociális hozzájárulási adó címén megfizetendő összeggel). A támogatás maximális időtartamát az alábbi számítással kapjuk meg:
heti munkaidő szerinti maximális támogatási összeg / havonta igényelt támogatási összeg = a támogatás maximális időtartama.
Például: heti 20 órás foglalkoztatást figyelembe véve, a maximális támogatási összeg 700.000 Ft, a maximális havi támogatási összeg pedig 100.000 Ft. A munkáltató által igényelt havi támogatási összeg 73.000 Ft (rehabilitációs kártyával bruttó bérnek felel meg, vagy anélkül a bruttó bér + 27% szociális hozzájárulási adó összegének), tehát a támogatás maximális időtartama: 700.000 Ft / 73.000 Ft/hó = 9,5 hónap.
Heti 20 órás foglalkoztatás esetében, ha az igényelt támogatási összeg 102.000 Ft/hó lenne, akkor a számítás a következő: 700.000 Ft/100.000 Ft/hó = 7 hónap, mivel a kért támogatási összeg meghaladja a maximálisan adható havi támogatás összegét.
Ezek alapján a maximális támogatási időtartamok a következők, figyelembe véve, hogy a 390/2012. (XII. 20.) Kormányrendelet értelmében a minimálbér összege 2013 január 1 -től havibér esetén 98.000 Ft):
Rehabilitációs kártya kedvezményét igénybe veszi? |
Heti munkaidő |
Igényelt támogatási összeg |
Teljes támogatási összeg |
Támogatás időtartama maximum (hónap) |
igen |
20 óra |
49 000 Ft |
700 000 Ft |
14,3 |
nem |
20 óra |
62 230 Ft |
700 000 Ft |
11,2 |
igen |
30 óra |
73 500 Ft |
750 000 Ft |
10,2 |
nem |
30 óra |
93 345 Ft |
750 000 Ft |
8,0 |
igen |
40 óra |
98 000 Ft |
800 000 Ft |
8,2 |
nem |
40 óra |
124 460Ft |
800 000 Ft |
6,4 |
A támogatás formája
A támogatás havi elszámolás alapján, utólag kerül kifizetésre. Mivel a bérköltség-támogatás csekély összegű (de minimis) támogatásnak minősül, így a támogatott vállalkozásokra nézve a EK Szerződés 87. és 88. cikkének a de minimis támogatásokra való alkalmazásáról szóló 2006. december 15-i 1998/2006/EK bizottsági rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni. A fenti jogcímen odaítélt támogatások támogatástartalma 3 egymást követő év alatt nem haladhatja meg a 200.000 € (közúti szállítás esetén 100.000 €) megfelelő forintösszeget. Az értékhatár számítása szempontjából a támogatástartalom az irányadó. A támogatást kérőnek írásban kell nyilatkoznia, az igény benyújtását megelőző 3 év alatt kapott de minimis támogatásokról.
Hogyan igényelhet támogatást?
A munkáltató a TÁMOP Igénykezelő felületén (https://ikrt.nrszh.hu/ikrt/), elektronikus úton regisztrálhat.
A regisztrációhoz szükséges dokumentumok (az Igénykezelő felületen elektronikus formában kell benyújtani):
- kitöltött és cégszerűen aláírt, lepecsételt regisztrációs adatlap (a regisztrációs felületen nyomtatható ki)
- gazdasági társaság esetén közjegyző vagy az illetékes törvényszék cégbírósága vagy a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Céginformációs és az Elektronikus Cégeljárásban Közreműködő Szolgálata által hitelesített 30 napnál nem régebbi cégkivonat, vagy
- nem gazdasági társaság esetén létesítő okirat, vagy
- egyéni vállalkozó esetén hatósági igazolás,
- aláírási címpéldány.
Az Igénykezelő felület 2013. július 1-jétől érhető el a munkáltatók részére!
A munkaerő-igény benyújtásának módja, elbírásának menete
Az igényléseket a foglalkoztatást megelőzően a TÁMOP-1.1.1-12/1 program Igénykezelő rendszerében, országos illetékességgel lehet benyújtani.
Támogatás csak akkor állapítható meg, ha a munkáltató a támogatás időtartamára biztosítja a foglalkoztatást. Amennyiben a felek a munkaszerződést határozott időre kötik, úgy a szerződés időtartama nem lehet rövidebb, mint a támogatási idő. (A munkaszerződésben maximum 1 hónap próbaidő kötése javasolt.)
A bérköltség-támogatás kizárólag a munkában töltött napok után számolható el, valamint a támogatási időre arányosan járó rendes szabadság napjaira is. A munkavállaló keresőképtelenségének idejére (betegszabadság, táppénz, stb.) illetve állásidőre, fizetés nélküli szabadságra támogatás nem nyújtható.
Az elszámolás módja
A foglalkoztató az elszámolást havonta, az Igénykezelő felületen rögzítheti, illetve nyomtathatja ki. Az elszámolásokat minden hónap 15-ig kell benyújtani. A hiánytalanul beérkezett és befogadott elszámolások teljesítése a benyújtást követő hónap 10. napjáig történik meg.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.